Kära Tomten

I år önksar jag mig en lugn och fridfull jul. En jul som inte handlar om hur mycket mat man har på bordet, vem som får mest och bäst presenter eller vem som ger flest och bäst presenter. Jag önskar att alla barn får åtminstone nånting som önskat sig, men framför allt att endel barn lär sig att man inte får ALLT man änskar sig. Julen ska handla om att få samlas och må bra tillsammans, kankse äta gott och ungås. Kankse samlas framför Kalle och Karl-Bertil... Vem mår bra av julhysteri? Inte jag! och det är inte den julen jag vill dela med mig till min son. Självklar kommer Neo få julklappar, både av oss och släkten, men tills han faktiskt önskar sig saker själv är det roligare för oss om han får saker han behöver. Han blir inte lycklig ju fler paket han får, det räcker med att det är paketpapper och mycket snören på paketen. Sen vet jag inte hur någon kan se hur en säng till honom bara glädjer oss :S En säng han kommer ha flera år, som vi kommer ligga och läsa i, som an ska sova i, gömma sig under och som vi kommer bygga kojor i...!
Aja det är iallafall min bild av julen. Självklart har jag fått paket, knappast alltid det jag önskat mig, men det är inte det som räknas, utan vilka jag får dela julen med.
Självklart kommer barnen bli besvikna, om föräldrarna får dom att tro att deras lista till "tomten" kommer uppfyllas till bredden... Man behöver inte säga till barnen att tomten inte finns, men man ska aldrig få ett barn att tro att dom kommer få allt dom önskar sig, det är verkligen inte snällt! I så fall får du se till att köpa alla klapparna också...

Puss och kram och God jul! :)

Kommentera här: