Ingen fara på taket. . .

Ringde sjukvärdrådgivningen och de sade detta:

Om man har brutit ett revben är det vanligt att

  • man är öm över det revben som är skadat   (CHECK!)
  • det gör ont när man andas djupt, hostar, nyser eller skrattar   (CHECK!)
  • man har svårt att sova eftersom det gör ont att vända sig i sängen.     (CHECK!)


Ofta har man mest ont under den första veckan. Ibland blir smärtan värre efter en eller ett par dagar. Efter ungefär en till två månader brukar smärtan ha gått över. KUUL!!!

Behandling

Smärtorna behandlas med receptfria smärt- och inflammationshämmande läkemedel. Själva revbensbrottet behöver oftast inte behandlas utan läker av sig själv, men om flera revben har gått av kan man behöva opereras för att bröstkorgen ska bli stabil.

Det är bra att röra på sig och undvika att ligga till sängs en längre tid. Har man så ont att det är svårt att röra på sig bör man söka vård för att få starkare smärtlindring.

Om man har väldigt ont kan man ibland få lokalbedövning insprutat mellan revbenen.

När ska man söka vård?

De allra flesta som får revbensbrott behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv. Om man har så ont att det inte räcker med receptfria, smärtstillande medel kan man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

 

 

Så Jag behöver inte åka nånstans förns jag typ inte kan andas :)
Men det krävs ju att det är jag för att lyckas med allt detta också. . . *suck*
Kanske skulle döpa om mig till Olyckan ^^

Andreas vart mest sur över att jag inte tog reg.numret, men vem fan tänker på de? jag var bara glad att han inte körde så jäkla fort att det faktiskt gick bra! Aja nästa gång får jag väl slänga upp papper och penna och skriva ner det också. . .

 

Nu är det lunch på jobbet, bara jag och Moa kvar då de andra är iväg och äter. . . Maten var god, Potatis och Kötttbullar, och jag var rätt mätt idag faktisk. . .

 

Jag skakar inte lika mycket längre, chocken är nog över och det gör ju inte lika fruktasvärt ont längre. . .
Jag tar den här dagen också :) nu ska jag bara fortsätta ringa och se till att få iväg en order också!



P U S S & K R A M !

Kommentera här: